lørdag 15. mai 2010

"Dakar liten"


Jeg tror jeg angrer skikkelig på at jeg prøvde ei flaske med mme i går til Isak. Vi skal nemlig ha barnevakt når vi skal i bryllup 5. juni - og jeg tenkte i utgangspunktet pumpe sånn at barnevakten kan gi han litt flaskemåltid i løpet av dagen. Meeen, så hadde jeg en liten ide om at jeg kunne jo prøve å gi han mme, sånn i tilfelle jeg ikke fikk ut nok melk, så var det lurt å ha litt mme på lur..
Så i går morres fikk Isak en flaske med NAN1. Og han var ett sant mareritt å ha med å gjøre i heeele går. Nekta å sove, nekta å ligge alene... Han sov max 20 min i strekk de få gangene han sov, og da måtte han enten ligge i en armkrok eller trilles i vogna.. Med en gang vi prøvde stillestående vogn var det hyl og skik. Det passet også veeeldig dårlig at mammaen dro han med på Liertoppen, for jeg endte opp med å trille en tom vogn, og bære Isak samtidig, for å få handlet mest mulig.! Han sov derimot godt i går kveld og i natt, så jeg startet dagen i dag med GODT mot... Det skulle jeg vel ikke gjort. Nå har han kastet opp flere ganger, og er i akkurat samme humør som i går. Aldri opplevd han så urolig jeg, så ser for meg at morsmelkerstatninga kan være årsaken. Huff, stakkars lite - mamma skal aldri aldri mer gjøre dette mot deg...

6 kommentarer:

  1. Hege dette var ikke noe moro å høre.
    Det du gjør nå er å komme deg til fastlegen og krever en blodprøve av Isak slik at de kan se om han tåler kumelk (eller om han reagerer på noe annet).
    Så tar du kontakt med en barnelege (henvisning fra fastlege) og der tar de prikktest.
    Jeg gikk med Brage i 7 måneder der han hadde vondt og ingen ville høre på meg, helt til den dagen jeg dro til en barnelege og vips da fant vi ut at han var allergisk for det meste ;) Kom deg til lege hvis magefølelsen din sier så, men KREV å ta en blodprøve og henvisning til barnelege spesialist.

    SvarSlett
  2. Kan jo være mme... og kan jo være mye annet også!
    Ble han hard i magen da? Det er jo vanlig når man går over til mme.. Hos oss ble da maltekstrakt i flasken løsningen.
    Sikkert lurt å forhøre seg med en lege hvis du er usikker. Er du som kjenner babyen best =)
    Alltid rart når det skjer "nye ting" med førstemann, så det tar noen ganger å venne seg til at de ikke bare er fornøyde å friske all the time.. I Mammarollen lærer vi så lenge vi lever, og ikke minst lærer oss å kjenne vårt eget barn best..
    Lenge siden jeg har kikket på bloggen din nå. Han er så NYDELIG! og vokser fortere enn man klarer å følge med...

    SvarSlett
  3. Uff, trist lesning=(
    Håper det går over snart, slik at dere begge får slappe av litt! Og at du finner ut hva som er årsaken... Kan godt være nan, om han ikke har reagert slik før når han har blit ammet, og du har drukket melk...?!

    Håper dere får en fin helg=)
    Klem

    SvarSlett
  4. Kan godt være NAN. Lukas ble løs i magen av den, men han ble ikke så urolig. Dakar liten =/
    Men hvis du har melk nok å den er kraftig godt anbefaler jeg å bare holde deg til ammingen. Har han først tatt flaska er det noen (ikke alle, men noen) som rett og slett foretrekker flaska. Er det virkelig verdt å ødelegge, og kansje risikere at han blir slik som dette igjen fordi du skifter mellom bryst og NAN? =/
    I bryllupet vil du jo få en kjempe melkespreng og må gå å pumpe deg å styre med lekasje. Det er ikke noe kult hvis du får flekk på klærne. Er jo noe med kosen som forsvinner også, når han ikke får bryst. Den gode brystlukten og varmen, kosen er god for de også.

    Mamma fortalte meg litt om ammingen din, og jeg skjønner godt at det er slitsomt. Men hvis du traffer ned på minuttene litt etter litt, så burde han bli fornøyd. :)

    Håper han blir bedre snart så dere får slappet av :)

    SvarSlett
  5. ¨Holder med Sabine over her. Nan er for mange fölsomme mager litt for kraftig.
    Pröv helelr Hipp eller Collett. Sistnevnte finnes på Rema-butikker vet jeg.
    Värt stor diskusjon på novemberforumet på BV der jeg holder hus.
    Og vi har kommet fram til samme konklusjon.
    Mange som har byttet til Hipp eller Collett på grunn av magevondt hos de små, sur og mye gulping osv. Og der har NAN värt fellesnevneren. HS sier det samme hos mange.

    Pröv et annet merke, og pröv deg frem. Mulig du må kaste noe, men kan väre verdt det.

    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Her har Sondre aldri tatt bryst så han fikk hele tiden flaske. Jeg pumpet meg de to første månedene så han fikk min melk, men det ble for styrete så jeg orket ikke lenger.. Da gikk vi over til mme og prøvde først nan. Han fikk kjempevondt i magen og var helt utafor. Vi brukte også maltekstrakt i, men magen hans var nok uansett ikke klar for det.. Og som flere sier, masse sur gulp. Fikk anbefalt Nan Ha1 fra apoteket til han når han var så liten, den er veldig mye dyrere, men så absolutt verdt det når han ikke fikk vondt av den. Denne brukte vi til han var ca 6 mnd tror jeg, da prøvde vi både nan igjen og hipp, men endte til slutt opp med collett som vi var kjempefornøyd med! Håper dette var til litt hjelp for deg og masse lykke til! :)

    SvarSlett