lørdag 15. januar 2011

Noen erfaringer

Nå har jeg rukket å være mamma i snart 10 mnd. Nærmere bestemt 9 mnd og 15 dager. I løpet av de mnd har jeg rukket å erfare en hel del. Det å være mamma byr på mange bekymringer, fortvilelser, men også gleder. Jeg har hatt tøffe stunder, og jeg har følt kjærlighet jeg ikke viste fantes. Det å være mamma er en reise i alle følelsens register. Jeg har funnet ut hvordan jeg liker å ha det i min hverdag, jeg har funnet ut hvordan jeg ikke ønsker å gjøre det neste gang. Jeg har erfart å stole mye mer på meg selv, og ikke oppsøke så mye erfaringer av andre. Jeg har lært at ingen barn er like, og at det er en selv som foreldre, som er ekspertene på sitt eget barn. Jeg har erfart at man må stole på instinktene. Om man tror noe er galt, stol på den følelsen og sjekk det opp. Om du vil skjemme bort ditt barn, gjør det, men vær klar over at du kan få igjen for det en vakker dag. Ja, vi skjemmer bort Isak. Det er lett å være klok før man står midt oppi det. Vanskelig å være tøff og streng når man står midt oppi det, med sitt eget barn. Jeg som barnehageansatt har hatt klare meninger om hvordan mitt barn skal være. Hvordan jeg skal forme det til å bli en omgjengelig gutt. På mange områder (omtrent alle) har jeg lykkes. Men min sønn er skjemt bort til å sove i senga sammen med oss. Enkelt og greit fordi han fortjener ikke å gråte, fordi det er vondt for oss å høre på, og ikke minst fordi det er noe av det mest fantstiske i hele verden. Vårt barn ble ikke ammet som ekspertene anbefaler i 6mnd. Vårt barn gjorde som vi følte var det beste for oss, nemlig å gi oss når han var rundt 4 mnd. Mange hevet nok øyenbrynene og mente dette var en feil avgjørelse, men jeg har aldri hatt en så fornøyd sønn, og jeg har heller vært mer fornøyd med det valget jeg da tok. I neste omgang, hvis vi skulle få samme problemet igjen, vil jeg ikke tenke meg om to ganger før jeg velger bort ammingen. Jeg har tro på at du som mor (og far) gjør det du hele veien mener er det beste for ditt barn, deres situasjon. Ingen barn er like, ingen foreldre tenker likt. Ikke kritiser andre fordi de ikke gjør som deg. Back de heller opp og støtt de på det valget de tar. Man trenger å høre at man er flink. At det valget man har tatt, også er et ok alternativ.
Jeg har tro på at mitt barn vil bli ett bra barn, selv om jeg noen ganger har valgt de feil/gale alternativene.
Når det er snakk om gale alternativer, kall oss gjerne dårlige foreldre når vi plasserer vårt barn på 9 mnd i ett forovervendt sete... Men når det er snakk om at man ikke har mulighet for ett bakovervendt sete i bilen, er det vel bedre å bruke ett fremovervendt sete, fremfor ikke noe sete.. Det er faktisk type kollisjon som avgjør om det er bakovervendt eller fremovervendt som er det beste!
Jeg er mye tryggere på meg selv, min rolle som mamma. Jeg tror også denne erfaringen har vært med på å gjøre meg til en bedre barnehageansatt når jeg skal tilbake i jobb igjen. Jeg har tro på at veien man velger i livet sitt, er med på å bedre en selv som person, og jeg nyter de forandringene dette valget har gjort med livet mitt!  Jeg elsker deg, Isak

11 kommentarer:

  1. Er helt sant at dokk som Mor og Far er de beste ekspertan Isak kan få. ingen kjenn han bedre enn dokk.
    Gode råd kan aldri bli nokka anna enn gode råd. Ingen kjenn han som dokk. Så lit på det. Og han har alle muligheta til og bli en god og trygg liten gutt, som voks opp me de beste foreldran, de som elske han over alt på jord.

    Ha ei aldeles flott helg og hils til alle der fra mæ og gi supergutten en kos :) klem fra mæ

    SvarSlett
  2. Rart hvor tankefull man blir av ett glass rødvin... Blir tid for tilbakeblikk og tanker da, gitt. God helg til dere også. Vi koser oss med strikkesko/tøfler til Isak når vi er ute å farter (vet det er ett navn på de, men husker det ikke).. Klemmer herfra også

    SvarSlett
  3. Lugger , hete det. Lukas storkose sæ også . e lettere å gå med de enn de klompete vinterskoene.
    Og æ kose mæ me å sitte og lage slike. Hold på å strikke ullbukse til lukas her i kveld , men nu e det vel snart natta. Men vente på at siste vask ska bli ferdig.
    :)

    SvarSlett
  4. Som jeg skulle sagt det selv Hege, alt det du har skrevet her=) Nesten så jeg kunne klippet det ut og hengt det på veggen! :-) Man lærer utrolig mye når man blir mamma (og pappa) både om det å ta seg av et barn men også om seg selv. Finner nye sider ved seg selv og lærer å stole på seg selv og være trygg på at de valg man tar er de rette. Og du skal se at når du får nr 2 så vil alt være enklere, du vil merke at du er mye roligere og du stoler ENDA mer på deg selv og de valg du tar. Jeg merket veldig stor forskjell mellom den første og den andre. Når vi nå fikk Iver 10 år etterpå, måtte jeg ta fram igjen alt jeg hadde lært meg fra tidligere. Selv om jeg i begynnelsen følte meg som en førstegangsfødende og var veldig usikker på mye som kom det etterhvert...alt det jeg hadde vært gjennom med de to andre...jeg visste hvordan jeg ville ha det og hvilke feil jeg ikke skulle gjøre igjen. Så det blir bare bedre og bedre jo flere barn man får=) Og når det gjelder å sove i sengen med mamma og pappa...vi gjør akkurat det samme!! Dersom Iver våkner i løpet av natta er han i vår seng på sekunder...han skal da ikke være nødt til å ligge der å gråte når det eneste han vil ha er varmen og kosen fra mammaen og pappaen sin! Esben og Julie holdt på de og, og det har nå gått over. Så nyt bare tiden Isak vil være i sengen sammen med dere! Kos dere masse! Klem fra Hege T.

    SvarSlett
  5. Fine tanker og gode refleksjoner:) klem sigrid

    SvarSlett
  6. Flott innlegg :)
    Sant sant,ingen vet bedre enn dere to om hvordan deres lille gutt bør oppdras!
    Ønsker dere fortsatt en herlig helg

    SvarSlett
  7. Så enig, så enig Hege!
    Du vet jo også hva jeg synes, og absolutt hva jeg synes om andre siom kritiserer før de ser hele bilde av situasjonen! :)
    Du er en fantastisk mamma Hege!

    SvarSlett
  8. Det er nesten så jeg vil anbefale deg å drikke rødvin oftere, Hege. Fint skrevet!! :)
    Tusen takk for hilsen på min lille visningsside! Jeg skriver svært lite der, men poster ett og annet bilde eller en film i ny og ne.
    Uff.. jobb nå. Jeg vil heller være hjemme med gullet mitt!

    Ha en fin dag med gutten din, Hege!
    Klem fra Kristine :)

    SvarSlett
  9. Kjempefint skrevet Hege :D er helt enig med deg! stoor klem fra Lisa Mari ;)

    SvarSlett
  10. Alle som treffer Isak ser en trygg liten tass. Han er nysgjerrig, blid og fornøyd, og han sier klart fra hvis det er noe som ikke faller i smak. Den karen får trygghet og kjærlighet som fundament for resten av livet sitt, det er det ikke alle som er så heldige å ha. Denne tiden er kjempeviktig for en liten knott som skal bli en voksen mann en dag. Isak er høyt elsket av alle rundt seg, og har flotte foreldre som gjør sitt aller beste for at han skal ha det godtd. Dette er pedagogikk på høyt nivå. Fortsett å øse kjærlighet over barnet deres! Ikke vær redd for å gjøre feil...så veldig feil kan det ikke bli. Har noen enerett på sannheten forresten? Klem fra Betta

    SvarSlett
  11. Kjempeflott skrevet Hege jeg kunne ikke vært mer enig :)
    Klem fra Marie

    SvarSlett