lørdag 1. januar 2011

Året 2010

Januar:

Jeg starter ny blogg, og stenger husetpaaprerien bloggen min. Det var mye babyutstyrstanker, og stadig nye innkjøp. Jeg fikk vondt i symfysen min, og prøvde ulike typer behandling. Jeg ble 100% sykemeldt fra jobb, og fikk beskjed om at jeg skulle være hjemme helt frem til fødsel av fastlegen. Vi var på 3D ultralyd og fikk smugkikket enda mer på gullgutten vår
Magen vokste seg stadig større, og jeg bikket 30 uker... Vi var på hyttetur på Kvitfjell med min familie, der jeg savnet å være med ut i bakken..

Februar:

Det var full fart i magen. Vi begynte bli enig om navnet på gutten i magen. Jeg var på fotoshoot hos tante R som tok disse fine bildene av meg:



(flere bilder finnes på min søsters blogg: http://renateflahagen.blogspot.com/2010/02/var-ventende-hege.html)

Vi var på hytteturer til Eggedal. Det ble mye tid til avslapning og sofakos. Jeg begynte bli lei av magen, vondter og av å være gravid. Jeg syns tiden sneglet seg avgårde, og jeg blei stadig tyngre og større.
Bjørnar hadde vinterferie og dro noen dager til Voss. Jeg var alene hjemme og synes synd på meg, og når han kom hjem hadde han med en nydelig morgenkåpe til meg fra Kari Traa butikken... :) Det var kun 5 uker igjen til termin i slutten av februar. Bjørnar kom overraskende hjem med roser til meg...

Mars

Jeg startet mars med å være konstant sulten. Jeg kunne spise,spise og spise... Ikke rart vekta økte sånn.
Navnet Isak ble endelig offentlig på lillegutten. Vi begynte ane at gutten i magen var en stor gutt... Jeg fikk halsbrann, og ett innmari press mellom puppene og på toppen av magen. De siste forberedelsene til fødselen kom sakte men sikkert på plass..  Jeg fikk tiden til å gå med litt kortlaging.. Fikk nok en gang blomster av Bjørnar. Jeg sliter med å sove om natta. Jeg blir tatt på senga med kjempeoverraskende babyshower arrangert av min kjære søster.. Det kom mange venninner, og vi hadde en superfin kveld. Vi er i dåp i Asker og Bjørnar er fadder. Jeg teller ned dager...Påska starter, og vi reiser på hytta i Eggedal bare 1 uke før termin.

April:

01.04 blir Isak født klokka 04.43..

Vi var overlykkelige over å endelig ha han her, samtidig var det en slitsomme dager i ettertid.. Isak var familiens yndling og det var en periode med masse besøk av familie og venner. Vi tar han med på hans første trilletur, vi bader han for første gang. Jeg blir syk, og holder senga en hel helg. Jeg er overlykkerlig for at Bjørnar bidrar med å underholde Isak sånn at jeg får tid til å pleie meg selv. Bjørnar begynner i jobb igjen, og hverdagen innhenter oss. Vi ammer, og ammer. Isak spiser, vokser og sover. Vi farter rundt omkring både på besøk og shopping, og koser oss med en liten baby på slep. Det blir massevis av både bleieskift og klesskift, for ikke snakke om klesvask. Isak blir fort 4 uker

Mai


 Isak vokser seg større og større.. Han kikker og oppdager stadig mer.
 Vi øver på å ligge på mage, men det er vanskelig for han. Ellers går dagene fortsatt i bæsj, pupp og søvn/nattevåk.
Barseltiden er over, Isak har blitt 6 uker. Vi prøver venne Isak til flaske, og finner ut at han ikke tåler NAN erstatninga. Utpumpa brystmelk ser ut til å gå bra. Vi ferier Isaks første 17.mai

Jeg er i utdrikkningslag på Model Day studio, er på vift en kveld, i bursdagsselskap til ei venninne. Drikker ikke, men er borte fra lillegutt noen timer. Vi går på babysvømming hver onsdag, og alle 3 koser seg i vannet. Jeg klipper håret

Juni:

Vi koser oss med sommeren som er på vei. Vi kler av oss og oppholder oss mer utendørs. Grillmat!
Tante R og onkel L er barnevakter en lørdag vi er i bryllup. De koser seg med lillegutten, jeg har brystspreng, og det er stor gjensynsglede når vi henter han på natta.  Vi går glipp av babysvømming 2 onsdager på rad pga sterik. Jeg er sliten og lei av amming, og en gutt som ikke virker fornøyd med maten han får. Når han i tillegg etterhvert nekter å ta flaske blir frustrasjonen min komplett. Isak er en stor gutt på over 8 kg, som bare vil spise. Jeg er ute på vift en kveld med jobben, og Bjørnar passer Isak som nekter spise flaske. Blir hentet av en råsulten gutt. Vi er på fotoshoot hos tante R og får noen fine bilder av gullet.
Bjørnar starter sin ferie og vi reiser på hytte på Voss. Jeg blir 23år!

Juli:



Isak blir 3 mnd, vi er på Ekstremsportveko på Voss, med Bergenstur. VI koser oss med tante T og onkel J på hytta. Hilser på Oldemor på Voss for første gang. Det er jordbæreventyr i Sylling som alle 3 delter på. Isak er hos Bestefar og Mor på kvelden.  Vi koser oss med sommerferie, og nyter fine dager som familie. Bjørnar bygger endel hus, men vi lager ofte grillmiddager sammen når han kommer hjem på ettermiddagene. Vi sliter fortsatt med masse amming, og jeg blir mer og mer gal. Jeg finner en flaske Isak faktisk vil ta, og er overlykkelig over det. Blir mer delamming, og Isak blir mer og mer tilfreds. Bjørnar syr dåpskjolen til Isak. Jeg sliter med ett øye, og får konstantert betennelse på øyet. Er hos både optiker og lege. Vi forbereder dåp. Mesteparten av innkjøp er i boks, og jeg lager og planlegger dåpsstæsj. Vi får nøklene til lokalet, og jeg koser meg med pyntingen.

August:

1. august blir Isak døpt i Sylling kirke, på 4. mnd dagen sin. Vi har en fin dag, og er overlykkelige over all familie og venner som feirer dagen sammen med oss.

Vi innser at fornøyd baby + fornøyd mamma = flaskebaby, og er strålende fornøyd med det. Vi koser oss siste tiden før Bjørnar begynner i jobb igjen. Jeg ødelegger bilen min i en parkeringskjeller, og syns det er veldig trist. Isak får ny bilstol i min bil, og vi kjøper ny vogn han skal ha i barnehagen..

September

Vi var på hyttetur i Eggedal, og på vei hjem stoppet vi innom Blaafarveverket hvor vi hadde en fin dag.
Det blir tid til masse kosing, og Isak er en glad gutt. Vi er på Voss i 90 års feiring til Oldemor, og Isak leker og sjarmerer. Vi bodde på hotell, og store deler av Bjørnars familie var samlet. Vi kjøper Sophie til Isak.

Oktober:

Isak er nå 6 mnd. Vi må til Voss igjen i begravelse til Oldemor. Ny overnatting på hotell. Vi går både på babysang og babysvømming. Innimellom er vi også på babykino. Isak er 74 cm lang, og 10.3 kg. Bjørnar har bursdag og jeg baker Oreokake til han. Isak øver ofte på å gå og det syns han er morsomt. Han lærer å dra seg rundt på gulvet og oppdager stadig nye deler av stua og kjøkkenet. Vi er på besøk i huset en søndag, og sjekker ut hvor langt vi har kommet i bygginga. Jeg er i Oslo og treffer herlige damer fra babyverdenforumet.

November:

Blogger lite pga slitsom legging av lillegutt. Bruker opp mot 3 timer på å få han i søvn, og lite overskudd til pc. Han kommer seg opp i senga, så vi senker sengebunnen. Vi er på Sandvika på shopping hvor Isak får seg kjempetøff one pice. Vi mister nettet, og er 14 dager uten pc/nett. I denne perioden er Bjørnar i København, og Isak + meg selv reiser en tur til Lillehammer på besøk. Lillegutt er svært aktiv.
Min mor feirer 60års lag, så vi har besøk av slekt og venner fra hele landet. Det er fine og minnerike dager. Tante T og onkel J passer Isak når vi har selskapet. Bjørnar har 2 julebord, mens jeg er på ett julebord. Da er tante R og onkel L barnevakt over natta. 

Desember:

Vi venter på nissen og leter frem julekortbilder. Vi kjøper inn julegaver, lager julegaver og koser oss med juleforberedelsene.


Isak blir større, og enda mer sjarmerende. Vi koser oss med en gutt som tuller og ler mye. Han står, og går langs ting, MYE! Det må følges med hele tiden. Lekene på gulvet er ikke like spennende lenger.
Han får akebrett og er ute å aker med pappaen flere ganger. I tillegg er bankebrett den nye favorittleka hans.. Det kan han sitte med i flere timer.


Vi er på besøk hos en bamse som er like stor som Isak.
 Og så er vi på nissefest i barnehagen. Det spiser Isak nissegrøt og leker med de andre barna.
 På julaften pynter han seg og leker med bankebrettet mens han venter på gavene.


1 kommentar: