lørdag 29. januar 2011

Mere tanker og sånt...

Jeg tenker mange ganger på hvorfor nettopp jeg fikk den barndommen jeg har opplevd.. Hvorfor var det jeg som måtte oppleve å ha det helt grusomt opp gjennom årene på barneskole og ungdomsskole? Hva gjorde meg til ett mobbeoffer, den utpekte? Den de lot sin frustrasjon gå utover? Hvorfor lot jeg de knekke meg, gjøre meg til ett usikkert og lite menneske. Ja, for det var det jeg ble.. De fikk meg til å føle meg lite verdt. De, medelever, lærere... Barn og voksne. Personer som skulle være med på å "redde meg" ut av mobbingen, var heller med å bidro til at den skjedde. Hvordan skal jeg da, som ett ungt lite menneske greie heve meg over det, uten å la det gå innpå meg? Jeg har nok aldri tillatt meg at de har skulle ødelegge for meg, men innert inne, tror jeg nok at mye av meg ble fratatt i barndommen. Jeg var redd. Jeg var livredd for å ligge med hodet i en snøfonne på veien hjem fra skolen.. Jeg var livredd for å ligge der, oppned i snøfonna, at husnøkkelen min skulle dette utav sekken, at jeg ikke gikk muligheten til å løpe hjem, låse meg inn og komme meg i sikkerhet. Jeg var livredd for å åpne munnen min, i frykt for å si noe som kunne mistolkes. Jeg var redd for å si ord på engelsk, for jeg viste jeg ble ledd av. Jeg har kanskje ikke vist det åpenlyst at jeg har vært ett offer. Jeg har prøvd å skjule sårene så langt det har gått an. Jeg føler det har gjort meg til en sterkere person. Jeg føler jeg har tjent på opplevelsen, selvom den var grusom der og da. Jeg ville såklart vært foruten...
Jeg savner ikke så inntense smerter jeg følte i den perioden. Jeg gråt meg i seng i en laaang periode. Var livredd for skolen og det som skjedde der.
Heldigvis har jeg også hatt venner opp gjennom skoleårene. Selvom det ikke er venner jeg i dag har daglig kontakt med, var de med å gjøre dagene mine litt bedre enn hva de i utgangspunktet var, og det er jeg evig takknemmelig for.
Jeg setter så stor pris på den hjelpen jeg fikk når jeg trengte det som mest våren 2009.. Ett fantastisk menneske/en terapaut som fikk meg til å få troen på meg selv igjen. Endelig greier jeg leve uten frykten for ikke å være bra nok.. Endelig tør jeg prate i forsamlinger. Endelig tør jeg krysse åpne plasser med folk/ungdommer stående på.. Endelig tør jeg se meg selv i ett speil i en treningssal.. Uten å tro jeg er noe dårligere enn de andre som er i samme salen. Jeg er så stolt over fremskrittene jeg har hatt de siste årene. Jeg er så stolt over at jeg TØR å skrive om mitt liv i denne bloggen,som omhandler meg og hvem jeg er....
Jeg er så glad for å ha dere, så mange flotte lesere, som leser og føler med på oss...

11 kommentarer:

  1. ååå..sender deg en stor klem Hege!!!!
    Satt her om dagen å skrev historien om meg, veldig lik barndom..men jeg slettet innlegget. Du er råtøff!! :D på en side så er jeg himmla glad at jeg er voksen. for med barndom som det der,unner jeg ingen :(

    SvarSlett
  2. takk gud for at man vokser og blir eldre sier jeg bare

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler, Hege!
    Det er så rart. Man vet egentlig lite om hva som foregår i sinn og tanker til dem man tror man kjenner litt.. :) Så fint at du deler!
    Jeg syns du skriver veldig godt og modig!
    God klem fra Kristine, Vegard sin mamma :)

    SvarSlett
  4. Hei Hegemora :)

    Trist å lese korsen du hadde det som lita jente. e ikke slik det skal være når man e lita og sårbar. Godt å lese at du har det godt nu og føle dæ sterkere. Ta godt vare på dæ sjøl og de du har rundt dæ :)
    gla i dæ Hege :)

    SvarSlett
  5. Var sterkt å lese Hege, du er virkelig tøff som vil dele dette med oss andre! Godt at du har det så bra nå og at livet smiler til deg=) Varm klem fra Hege T.

    SvarSlett
  6. Takk for at du deler med oss Hege! Jeg synes du er tøff og sterk som tør å sette ord på følelsene og dele de med oss. Jeg er glad for at jeg har blitt kjent med deg og setter pris på deg for den DU er! Også er du en super mamma for Isak. :-) Klem fra meg :-)

    SvarSlett
  7. Det at du deler dette med oss,er ett tegn på stor styrke og at du har vunnet over mobberne!
    Godt du har det bra med livet ditt den dag i dag :)

    SvarSlett
  8. Tøff du er Hege! :) Stor klem fra meg

    SvarSlett
  9. Dere er så herlige, jenter! TUSEN TAKK for alle fine tilbakemeldingene jeg har fått på dette innlegget. Jeg er heldig som har så flotte lesere på bloggen min. Takk for at dere har tatt imot "min barndomshemmelighet" på den måten dere har gjort. Det varmer utrolig mye, og bidrar til at jeg hever meg enda høyere over de som ødela barndommen min...

    SvarSlett
  10. DU er BRA du Hege!!! Stor klem fra Eline

    SvarSlett
  11. Jeg var virkelig ikke klar over at du har hatt en så tøff fortid, Hege. Jeg har alltid sett på deg som en avslappet, trygg og modig jente. Men det var kanskje bare på utsiden innemellom? Uansett så syntes jeg det er helt imponerende å se at du klarer å sette ord på alle de vonde følelse, og har kommet så langt som du har i dag. Du viser at du du virkelig er reflektert og sterk. Jeg ser fortsatt på deg som en avslappet, trygg og modig jente, og det må være godt å endelig kunne føle seg det også :) Og forresten.. Det er moro å følge med på den fine bloggen din. Du skriver så godt og har flotte bilder. Lille, søte familien :) Klem fra meg

    SvarSlett